איך אריה רייכמן מתנובה השיק יוגורט צרפתי, וישקיע 3.5 מליון דולר(!)? למה אני לא צורכת מוצרי חלב? מה הגימיק?
תאריך הכתבה:
17/12/2001
את מסיבת העיתונאים שנערכה בבית סוקולוב בתל אביב פתח אריה רייכמן קיבוצניק במקור ומנכ"ל תנובה בהצהרה בנוסח של "יום גדול הוא לתנובה, שינוי משמעותי…" וכך הלאה. הוא התכוון לכך שתנובה "ניפרדה" מחברת "אמי" השוויצרית, משום שהישראלים לא השתגעו על טעם היוגורט שלה, שלדנונה של שטראוס הלך יותר טוב מאשר לתנובה, ושעכשיו תנובה מצאה שותף אחר, את "יופלייט" חברה צרפתית ענקית, עם יוגורט קרמי בטעם צרפתי, ממש טעים. את כל הדברים הללו רייכמן לא אמר בדיוק כך, אבל זה היה תוכנה של מסיבת העיתונאים, שעליה דיווחו כל העיתונים. רייכמן לא דיבר על הפרידה מ"אמי" השוויצרית כי פירסומאי טוב, ויש לו פירסומאי ויחצנית טובים, יודע שלא מדברים על פרטנר שהלך, אלא רק על העתיד, על הפרטנר שיבוא. מה שכן, כבר על ההתחלה, כמינהג המנכ"לים המודרנים רייכמן אמר על מיתחרתו, חברת שטראוס שמוכרת לנו את "דנונה" משהו כמו: אנחנו ניתן להם קרב ואנחנו ננצח, התלבטנו איך לתקוף את האתגר, ולא בחזיתית, ואין להם כל סיכוי". שבועיים קודם לכן שמעתי מנכ"ל של חברת קוסמטיקה הכורה את מוצריה מים המלח אומר על מתחריו ש"הם כורים את מוצריהם במי הביוב של נחל אלכסנדר". השיטה בה מנכ"ל אחד מאתגר (זו המילה האופנתית) את מתחרהו, היא כיום מקובלת. אצל רייכמן הקיבוצניק יש עדיין עדינות מסויימת. הגדולה של רייכמן היא שהוא דברן קצרן ושהוא לא מצטיין בדיבור אל תוך המיקרופונים ושממילא לא שומעים אותו היטב, אז לא שומעים אצלו שטויות. כל הסיפור הזה של: תחרות בין שתי החברות, מה טעמו של היוגורט החדש של "יוגפלייט" של תנובה שמיוצר ב 16 טעמים, (טעים מאד מאד), איזה קמפיין פירסומי עשו לו (של אנשים שמצטלמים עם לשון ארוכה, כאילו יש בהוצאת הלשון מהפה משהו משעשע או חינוכי), איזה סקרים עשו לפני שפירסמו את היוגורט, (למשל מצאו שלציבור הישראלי אין נאמנות טוטלית ליוגורט של המתחרים), מי זו השותפה הצרפתיה "יופלייט" ואיזה מוצרים היא מוכרת בעולם, וכך הלאה וכך הלאה, הם לא נושאים ממש מעניינים שבשבילם אפשר להחזיק חבורה ענקית של עיתונאים, ובמיוחד עיתונאיות, לבוקר של שעתיים וחצי. (בפרט שבקושי נתנו לעיתונאים שאוהבים להתבטא- לדבר, ואיפשרו להם לשאול שאלות בלי מיקרופון אחרי כשעתיים, בזמן שרבים מהעיתונאים כמו הכתב הכלכלי של הטלויזיה, חיים פלטנר, כבר עזבו). אז כדי שיהיה נחמד ומעניין לעיתונאים סידרו מטעם המארגנים כל מיני תוספות: הביאו אורחים צרפתיים מהנהלת "יופלייט" שלבשו חליפות ועניבות וניראו לא רע בהתחשב בגילם ובמעמדם, תלו בלונים אדומים על התיקרה ויצרו אפקטים מיוחדים של תאורה, סידרו בחדר סמוך מסיבה שמרטפית לזאטוטי העיתונאיות עם כיבוד וקוסם, העמידו מזנון ארוחת בוקר עם לחם טוב, גבינות, סלמונים מעושנים מצויינים, זיתים וקפה טוב במאגים גדולים, ולבסוף גם נתנו מתנות של מטריות אדומות. (לא כל כך שוות- כך שכמה מהעיתונאים אפילו לא טרחו לקחת.) מה שכן עניין, היה הצגת המוצרים ש"יופלייט" הצרפתית מוכרת בעולם. במקסיקו היא מוכרת "יופסי" באמריקה "גוגורט" ו"אקספרס" (שהוא יוגורט בשפופרת שאוכלים/מוצצים ברחוב), באוסטרליה היא מוכרת "לה רייס" (שהוא פודינג אורז חלבי) וכך הלאה. לא הביאו דוגמאות ונתנו לטעום, אלא רק הראו צילומי המוצרים הנ"ל על מסך גדול. משפע המוצרים הבינלאומיים ומהעובדה ש"יוגפלייט" מוכרת כבר ב 49 מדינות, וישראל היא המדינה החמישים, למדנו שכמו שהעולם הוא היום כפר גלובאלי בין הבנקאים והעשירים, כך הוא גם כפר גלובאלי גם ביוגורטים. כוחות שיווקיים ענקיים משכנעים אותנו שיוגורט הוא טוב לבריאות שלנו. באמת? זה טוב או רע בשבילינו? ואם זה רע, מי יגן עלינו, ומה יהיה איתנו? כבר כמה שנים שאני לא צורכת יוגורט ולא צורכת מוצרי חלב בכלל. אני צורכת רק תחליפי חלב עשויים מסוייה. כך גם עושות בנותי וכזאת היא גם התזונה של נכדי. אחת מנכדותי למשל הולכת לגן ילדים תל אביבי יקר ומיוחד שמטיף לחיי טבע, אבל לדעתי האמא שלה מגזימה. כל אחד מבני משפחתי הגיע למסקנת האנטי חלב ממקום אחר. מעולם לא התפלספנו על כך ואני לא הטפתי לכך. יש אנשים שאני מכבדת ואוהבת שאומרים כי החלב בריא להם, בונה עצמות וכך הלאה, ואני מקבלת. מי אני בכלל, רק יכולה להחליט בשביל עצמי. אבל אני חדלתי לצרוך חלב לפני שנים: כתוצאה מכאבי פרקים, ברכיים וגב תפוסים, יעצה לי מי שהייתה הגורו שלי באותן שנים, אסתי מייזנר, אלופת ישראל בטריאטלונים מקיבוץ העוגן, לוותר על מוצרי החלב. משום שבאותה תקופה התאמנתי אצלה, חדלתי מצריכת מוצרי חלב. זה היה קשה, כי לא היה מאכל אהוב עלי יותר מלחם טוב שמלווה בגבינה צהובה. עם או בלי כל קשר, נעלמו רוב כאבי המיפרקים שלי והיכולת הפיסית שלי הרקיעה לשחקים. כשבישראל החל עידן השכנוע שיוגורט הוא בריא וצורפו לו במיוחד על ידי חברת שטראוס כל מיני אותיות מסמלות בריאות, ורופאים שונים בשירותה או שלא בשירותה, פירסמו כי היוגורט שלה מבריא ומחזק, אני אישית לא צרכתי ולא התעסקתי ביוגורט. עכשיו באות חברות ענק, תנובה כמו שטראוס, לכל אחת מהן שותף בינלאומי חזק, שהוא חלק מהכפר הבינלאומי צורך היוגורט ואומרות לנו: "תאכלו, זה בריא וזה טעים" ואנחנו צריכים להאמין. ואם זה לא? ואם כל מוצרי החלב מזיקים כמו שמזיק בשר אדום שבא מפרות? ואם הם מסוכנים עוד יותר כשהם באים מפרות משוגעות? שנותנות בשר חולה, ומה עם החלב שלהן? מה? מה? מה? מה יהיה עלינו? ואם כל הפחדים הללו נכונים רק במעט, מה כבר נישאר לי לאכול? בשר אדום- לא, מוצרי חלב- לא, נישאר רק מן הצומח ורק מן הים מהמיים העמוקים, אבל כל זה לא משנה לכפר הגולבאלי צורך היוגורט. מסרו במסיבת העיתונאים נתונים שהדאיגו רק אותי: כל ישראלי צורך בממוצע 27 קילוגרם של מוצרי חלב לשנה! וישראל היא מצרכני החלב הגבוהים בעולם. ישראל נמנית על צרכני היוגורט הגדולים בעולם. כל ישראלי צורך 9 קילוגרם לשנה!!! לפי מה שמסרו לנו: הירידה שנרשמה בשנים האחרונות נבעה רק בשל פרוץ האינתפדה, כי אז חדלו הערבים מלרכוש אצלינו מוצרי חלב ויוגורט. אתם קולטים? אולי ככל שרמת חינוכו של האדם יורדת, כך תגדל צריכת החלב שלו. עוד שאלתי את עצמי: אם בכפר הגלובאלי מוכרים הצרפתים יוגורט מבריא לישראלים מה הם עושים בשביל האוכלוסיה שמרוויחים ממנה, האם הם בודקים את השפעתו על בריאותינו, בקיצור מה הם עושים בשביל אלה שהם מרוויחים מהם? זוהי בעיני שאלה שהצרפתים יצטרכו לתת עליה את הדעת, או שתנובה תצטרך לתת עליה את הדעת, או ששטראוס, כמו שעוד חברות שמרוויחות מאיתנו צריכות לתת לכך את הדעת. ואכן: לפני כך וכך שנים עשה אריק רייכמן מעשה טוב לציבור הישראלי. הוא יצא בקמפיין ששמו היה "לטבע נולד" הקמפיין הזה בא בסמוך לתקופה בה מצאו אציטון בחלב. היו פירסומים שדיווחו כי מכניסים קבוע חומר כמו אציטון לחלב כדי להאריך את חייו, היו שדיווחו כי רק עובד אחד שפוטר שפך בטעות אציטון לחלב. בסמוך לאירוע, יצאו רייכמן ותנובה בקמפיין של "לטבע נולד". הקמפיין כלל את שימור זאבי רמת הגולן. מן הקמפיין הזה, הרבה טוב לא יצא. מגדלי הבקר של רמת הגולן צעקו חמס: מה?! אתם משמרים את הזאבים שטורפים לנו את הבקר? וכך הלאה. בסמוך היה עוד קמפיין אחר של תנובה והוא איך מביאים חלב תנובה לאסטרונאוטים הרוסים של מירס. אם איני טועה היה גם קמפיין של הצלת דולפינים או לוויתנים בים, אם מצאו כאלה בכלל בים התיכון. אלה היו דברים יפים. עכשיו בא הקמפיין של יוגפלייט עם מלקקי יוגורט שהלשון שלהם מתארכת. כך, ילדים יאריכו לשון וילקקו. תנובה אולי תכה את שטראוס, אולי לא. בלשון, היא כבר היכתה. הצרפתים ישמח וירוויחו. הכפר הגלובאלי ידווח על עליית צריכת היוגורט בעולם וישוכנע כי יוגורט זה בריאות. רק אני, לא אמשיך לצרוך מוצרי חלב. על פי מה שקראתי ולימדתי את עצמי, אין ממילא ספיגה של ויטמין סי ממוצרי חלב. אם אני לא צורכת חלב ומוצריו לא נוצרת אצלי חומצה במיפרקים, לא כואב לי כלום ואני רצה חופשי חופשי על שפת הים מתל אביב עד יפו וחוזרת שמחה ובריאה. תפסתי שאני לא חלק מן הכפר הגלובאלי זולל היוגורטים. כן טעמתי רבע כפית מיוגורט צרפתי עם שם משגע כמו "אפרסק מאוהב" או "אגס מאושר" ולא הרגשתי בגללו מאוהבת או מאושרת. אם הרגשתי מאושרת באותו יום זה היה דווקא בגלל הסיבה ההפוכה: בגלל שאכלתי פחות, צרכתי מעט ובודאי לא מוצרי חלב.
דידיה מ"יוגפלייט" הצרפתית, אריה רייכמן מנכ"ל תנובה ועופר בלוך מנכ"ל תישלובת החלב
|
|
|