כתבה זו נמצאה בארכיון נוצץ  |  לעמוד הראשי של נוצץ לחץ כאן
 כתבה הבאה  | כתבה הקודמת  | חזרה לארכיון
לאה אתגר השתתפה בסיור בתשע מסעדות ברחוב נחלת בנימין בתל אביב, בתיאטרון ובסעודה בבית רוקח בנוה צדק. היה סיור עיתונאים בתל אביב. יומיים ולילה. מרתק.

לאה אתגר השתתפה בסיור בתשע מסעדות ברחוב נחלת בנימין בתל אביב, בתיאטרון ובסעודה בבית רוקח בנוה צדק. היה סיור עיתונאים בתל אביב. יומיים ולילה. מרתק.
תאריך הכתבה: 11/04/2005



מאת לאה אתגר

32 עיתונאים, מספר שיא, נרשמו לסיור של יומיים ולילה בעיר תל אביב, עיר לללא הפסקה, שערכו עמותת התיירות של תל אביב בראשות אתי גרגיר, התאחדות המלונות ת"א בראשות אלי זיו, ומשרד התיירות בראשות אהובה זקן ותמנע מוסט.
זה היה סיור עירוני מרתק גם לתל אביבים שחושבים שיודעים הכל על עירם וגם לעיתונאים מחוץ לעיר שעשו שמיניות באויר כדי להשתתף בו. כתב המשטרה של עיתון גדול למשל תימרן בין חובותיו לעיתונו לבין רצונו שלא להחמיץ אף דקה מן הסיור. שאר העיתונאים היו צעירי הענף המאכלסים את העיתונות האלקטרונית וגם ותיקי המקצוע שטרם נעלמו. היה לא קל, כי תל אביב היא עיר צפופה ומעצבנת, היה מעייף, כי אי אפשר להראות לך את תל אביב באוטובוס תיירים במהירות, והיה גם חום לוהט כי פתאום נחת על לובשי המעילים והצעיפים שהגיעו קייץ שרבי לא צפוי. עם כל זאת, היה מרהיב, כי תל אביב היא ניו יורק קטנה, ויש בה הרבה מה לבלוע, בכל החושים.
התחילו את הסיור בפיזור העיתונאים למלונות המארחים. לאורך רחוב הירקון. כולם מלונות אשר הים והמרינה נישקפים מהם, כולל מראות של אלפי בני אדם שגדשו את החופים, כמו ברביירה חוצלארצית.
נפל בחלקי מלון קרלטון. מלון בוטיק יפהפה שצרתו העצומה שהוא צמוד לכיכר אתרים, אחת הכיכרות הכי מוזנחות ומפחידות בתל אביב אם לא הגרועה שבהן. מן הכיכר הדוחה הזאת עברתי לגן עדן:
ארוחת צהריים חגיגית במסעדת "פסיפיק" שבמלון קראון פלאזה בניצוחו של השף רונן כהן. אין לי הסבר איך ישבנו שם שעתיים וטעמנו משלושים מנות אפשריות, מכל טוב מטבחי העולם, ועוד מצאנו את הכוחות לקום אחרי הארוחה ולצאת לסיור אחר צהריים לוהט, לאורך שדרות רוטשילד בתל אביב עם החוקרת והמדריכה שולה וידריך, שהיא אשיה תל אביבית בפני עצמה ושווה סיפור.
התחלנו בבניין כל בו שלום. חוץ מעמידה איומה בתורים של משרד הפנים ששוכן שם, לא היה לי מעולם עניין בבניין. יש כיום בעיר מגדלים גבוהים ומודרנים יותר. אבל פתאום הסתבר שיש פה הסטוריה מופלאה עם תערוכה מתמדת, קירות אמנותיים מהציירים נחום גוטמן ועד דוד שריר, וגם מיני מודל בנוי של תל אביב הראשונה.
אין מרתק מסיור מודרך בשדרות רוטשילד. הנה הפנס הראשון, הקיוסק הראשון והבית של מאיר דיזנגוף והגינה של אשתו צינה. הסטוריה ארכיטקטונית של מראות, אנשים ודמויות: מי בנה את תל אביב הישנה לפי שמות משפחות וגיבורי עבר, ועד מי משחזר כיום את השדרה לפי רשימת אנשי עסקים ועשירים למיניהם.
כשהשמש נטתה לערוב, נכנסנו לבית שמעון רוקח בנווה צדק. בית משוחזר להפליא. עם עבודות קרמיקה של הפסלת לאה מג'רו מינץ ואירוח לבבי ואינטיליגנטי של צאצאי משפחת רוקח שמקיימים במקום תיאטרון הסטורי קטן, מתלבשים ברוח התקופה של אז, ומגישים מזנון של מעדנים יהודים בבית, עם קינוחים מזרחיים בחצר.
מחירו של מזנון טעימות כזה עם הצגה הסטורית הוא 110 שקלים לאדם, חוויה מסוג אחר. (ראה על בית שמעון רוקח בהמשך)
לקראת חצות המשכנו בסיור לאורך נחלת בנימין. שם ערכו תשע מסעדות פסטיבל של דלפקי רחוב עם יין ומטעמים. בשל הפסטיבל היה הרחוב מלא בחוגגים. רקדני קפוארה, רקדניות בתלבושות מוזרות, ומוסיקה עולצת.
יש ברחוב נחלת בנימין שפע מסעדות, חלקן כמו אורקה החדשה יחסית, תהל ואורינט אקספרס. אלה מסעדות מהליגה הראשונה וגם האחרות השוכנות במיבנים ייחודיים אינן מאכזבות. (ראה בהמשך רשימת מסעדות מלאה). נחלת בנימין בלילה היא בהחלט אזור בילויים גסטרונומי בעל משקל.

חוגגים ברחוב נחלת בנימין. גם בהקלקת הגדלה.

עם הרבה אלכוהול בראש ומעט שעות שינה השכמנו לארוחת בוקר תל אביבית בשדרות רוטשילד. שם בקיוסקים המשופצים, יושבות משפחות עם הילדים על הספסלים או על דלפקים עשויים מעץ ושותים קפה מצויין, כריכים משובחים וסלטים ארוזים. זו ארוחת הבוקר התל אביבית העכשווית. לא יקרה, באויר החופשי, בצל השדרה, בתוך אי של רוגע בים המכוניות. משהו חוצלארצי, שונה.
המשכנו בסיור ברחוב שיינקין, סיור חובה בבוקר שישי. הפעם בהדרכת יפעת אביצדק. נושא הסיור "בין חילונים לדתיים" והוא כלל ביקור בבית כנסת וכוס קפה בקפה תמר המפורסם ברחוב.
למי שהיו עוד אנרגיות הלך שוב לנחלת בנימין שם מתקיים כל יום שישי הפנינג אמנויות רציני. למי שכבר אצה הדרך לקראת בוא השבת, המתין האוטובוס המסיע הביתה.
אחרי היומיים והלילה הללו היית זקוק באמת למנוחה. כי ככה זה בתל אביב, עיר ללא הפסקה, עיר מרתקת, לא קלה, מי שאירגן את הסיור הזה ראוי לצל"ש. לא פשוט: 32 עיתונאים, אוטובוס אחד, וכל הכרך הגדול והפועם הזה. אין מילים.
עוד על בית רוקח ועל תשע מסעדות ברחוב נחלת בנימין באדיבות משפחת רוקח ובאדיבות משרד יסי הציבור של גיא טצה:

בית רוקח – תקציר רקע
בית רוקח אתר היסטורי - הבית ממנו צמחה העיר תל-אביב 1887
בית רוקח נבנה בשנת 1887 על ידי שמעון רוקח בעל החזון והיוזם ליסודה של שכונת נוה-צדק, השכונה העברית הראשונה שהוקמה מחוץ לחומות יפו.
הבית שימש כמעונו של שמעון רוקח וכמקום התכנסות לנציגי קהילת יפו-נוה צדק, אשר שמעון רוקח עמד בראשה ודאג לצרכיה. הוא כונה בשם הש"ר, שם המבוסס על ראשי תיבות שמו, בשל הכבוד שרחשו אנשי הקהילה לפעילותו הציבורית הענפה.
גולת הכותרת של מעשיו הייתה ארגון יציאתם מיפו של 48 משפחות בשנת 1887 והתיישבותן הרחק בחולות בשכונה עצמאית, שכונת נוה צדק, שברבות הימים שימשה גרעין לעיר עברית חדשה, העיר תל-אביב.
האדמה לבניית השכונה נקנתה מאהרון שלוש, בתנאים נוחים בתנאי שהבנייה תחל מייד בבנייה. בניגוד לשכונות ומושבות שהוקמו בארץ באותה תקופה, נבנתה נוה צדק ללא תמיכה מגורמי-חוץ. השכונה מומנה על ידי מתיישביה ונבנתה על עקרון הקואופרטיב. כל מתיישב הפקיד בכל חודש סכום כסף מתחילת המבצע ועד לסיום הבנייה והשתכנותם של המתיישבים בבתים נקבע על ידי הגרלה. בשלב הראשון נבנו עשרה בתים ובית רוקח היה אחד מהם.
השכונה החדשה נבנתה תוך שיתוף המתיישבים בעבודות הבנייה והכשרת הקרקע. כל משפחה חויבה לפנות מידי יום מאה שקי חול ליישור הגבעה עליה יוקם ביתה.
תחילה נבנו הבתים בשלוש שורות, צמודים אחד לשני ומוקפים חומה, מטעמי בטחון. המרווחים בין שורות הבתים הפכו, במרוצת הזמן, לרחובות רוקח ושטיין. כל בית הכיל שני חדרים וכן שתי אכסדרות כש'בית התבשיל' (מטבח) ו'בית הכבוד' (שירותים) שנבנו מחוץ לבית בחצר הפנימית. החידוש בתכנון בתי נוה-צדק התבטא בכך ש 'בית התבשיל' ובית הכבוד' נבנו עבור כל משפחה בנפרד ולא כאזור משותף למספר משפחות כפי שהיה נהוג בבתים באותה התקופה.
לאחר כשבע שנים תכנן אדריכל צ'כי את הרחבתו של בית רוקח במתכונתו הנוכחית, כשבראשו כיפת נחושת זהובה.
נוה צדק יחד עם השכונות העבריות שקמו אחריה ובצמוד לה, ביניהן נוה שלום, אחווה ומחנה יוסף, היוותה עוד בטרם הקמת תל אביב יחידה בת ארבעת אלפים נפש שכללה את כל יסודותיה של עיר.
שמעון רוקח הוא שיזם ודאג להקמת בית החולים לקהילה, "שער ציון", ספריה ציבורית ורכישת בית קברות (ברח' טרומפלדור). כמו כן עסק רבות בנטיעת פרדסים ובארגון הפרדסנים היהודים והקמתה של אגודת "פרדס". רוקח היה הראשון שהעריך את החשיבות הכלכלית ביצוא פרי הדר לחו"ל, ובשנת 1907 על אף התנגדותו של מושל העיר התורכי, מיקם את מחסני "פרדס" בנמל יפו, בנה מזח, ושיווק את פרי ההדר בעזרת קו אוניות אנגלי אשר הוביל את הפרי הישר מיפו לאנגליה ולסקוטלנד.
שמעון רוקח נפטר בשנת 1922. בנו ישראל רוקח המשיך בדרכו הציבורית של אביו והצטרף למועצת העיר תל-אביב כנציג השכונות. ישראל שימש שנים רבות כסגנו ויד ימינו של מאיר דיזינגוף ובשנת 1936 התמנה לראש עיריית תל-אביב.
במהלך כל שנות פעילותו פעל י.רוקח לגידולה ופיתוחה של העיר וליווה אותה בתהליך צמיחתה. בסיום כהונתו בת 17 שנים כראש עיר בשנת 1953, הפכה תל-אביב למטרופולין המונה 350,000 תושבים. כרך פעיל המרכז בתוכו מוסדות רבים, תעשייה, מסחר ומרכז לאנשי רוח ויוצרים בתחום התרבות והאמנות.
בית רוקח נתרם על ידי יורשיו של שמעון רוקח למוסד ציבורי. אך במרוצת השנים נזנח וננטש. בשנת 1982 קיבלה על עצמה נכדתו של הש"ר - הפסלת לאה מג'רו-מינץ - לשקם את הבית תוך שמירה על מתכונתו המקורית. עם השלמת השיקום, בשנת 1984 נפתח הבית לציבור כאתר היסטורי המספר את סיפורה של משפחה, שכונה ותחילתה של עיר.
לאה שילבה את יצירותיה בחללים של הבית ובגן. לאה העניקה ביטוי בפסליה ובציוריה לתפישה נשית באמנות ועושה זאת בהרבה דמיון והומור.

בית רוקח. גם בהקלקת הגדלה.

מארחת מצאצאי משפחת רוקח. גם בהקלקת הגדלה.

מתוך ההצגה בתיאטרון בית רוקח. גם בהקלקת הגדלה.

נכדו של שמעון רוקח האורגינלי מארח. גם בהקלקת הגדלה.



על מסעדות רחוב נחלת בנימין בתל אביב:

אורקה
אורקה היא מסעדה-בר המתמחה במנות מקוריות ומפתיעות של דגים ופירות ים ומציעה מגוון מנות. שף המסעדה הוא ערן שרויטמן, שזכה בעבר בתואר תגלית השנה מטעם מדריך ה"גו-מיו". אורקה ממוקמת בלב תל אביב - ברחוב נחלת בנימין פינת אחד העם.
בשנה האחרונה כבשה אורקה מקום של כבוד בין המסעדות המובילות בישראל בזכות בישול יצירתי, ביקורות משבחות בעיתונים שונים בארץ וגם בעולם (דוגמת ה- Conda Nest Traveler וה- Wall paper), השקה של תפריטים חדשים ועוד.התפריט שגובש על ידי שף ערן שרויטמן וכולל מרכיבים מגוונים ומקוריים במיוחד. אורקה מציעה שלושה תפריטים שונים – למסעדה, ליושבים בבר ולארוחות עסקיות בצהרים
Orca Kitchen Bar רחוב נחלת בנימין 57 תל אביב, טלפון: 03-5665505
ימים ושעות פתיחה: שני – שבת 12:30 – 15:30 / 19:30 – 01:30

אוריינט אקספרס
מסעדה המציעה חוויה ייחודית של אוכל אסייתי מגוון ועומדת להיפתח בפסטיבל האביב הקרוב של נחלת בנימין.
תפריט המסעדה כולל מנות נודלס באופי תאילנדי , סושי יפני , מאכלי בשר סיניים ועוד.
האופי העיצובי של המקום משלב בצורה יוצאת דופן בין צבעים ונגזרות מהמזרח הרחוק לבין האופי הקולוניאליסטי של אזור נחלת בנימין.
אוריינט אקספרס, נחלת בנימין 37 תל-אביב 03-5605500


בטי פורד
בר באווירה משפחתית ושכונתית, שמח עם הרבה אוכל טעים
טעים, שמשנה את פניו משעות הצהרים ועד שעות הלילה
המאוחרות.
בצהרים של אמצע השבוע ארוחות עסקיות ביתיות שאמא של
איריס מבשלת, את התפריט בנה איתנו השף משה כהן ואת המטבח מנהל רונן מזרחי. בערבים – די, ג'י מתחלפים. בשבת – בראנץ' מעולה עד השעה 17:00.
בטי פורד, נחלת בנימין 48, טל' 5100650- 03


בראון
"בראון תל אביב", הממוקם בנחלת בנימין בתל אביב, נפתח לפני כשנה בעקבות הצלחתו האדירה של אחיו הגדול "בראון חיפה".
המקום מציע תפריט מגוון ורב תרבותי, המבוסס על נתחי בשר איכותיים ופירות ים טריים. מנות בר ומנות גדולות המוגשות למרכז השולחן. העיצוב במקום הינו קלאסי וסולידי, עם נגיעות כבדות של עץ. הבר במקום מתמחה במבחר רחב של אלכוהול, לרבות 60 מותגי וויסקי, 9 סוגי בירות מחבית מחמש ארצות שונות, מבחר עצום של יינות מיובאים, יינות ישראלים ויינות בוטיק.
בראון, נחלת בנימין 48 (פינת אחד העם), תל אביב טלפון: 03-5172984 פתוח החל מ-19:30 ועד 5:00.

ל'אנטרקוט
מסעדה המתמחה בסטייק אנטרקוט ואשר השראתה מגיעה מהמסעדה המפורסמת, בעלת השם הזהה, בפריז. האנטרקוט המלווה בצ'יפס אמיתי הוא גולת הכותרת, אך בתפריט אפשרויות נוספות.
המסעדה ממוקמת בבניין משומר, בית פלטין, ועוצבה על ידי גד הלפרין בצבעים חמים ועוטפים ומשדרת נועם ונינוחות.
הארוחות העסקיות מוגשות בין הימים א'-ו', בשעות 12:00-18:30, במחיר 64 שקל. המסעדה פתוחה במוצ"ש החל משעה לאחר צאת השבת ועד אחרון הסועדים.
ל'אנטרקוט, נחלת בנימין, פינת אחד העם 28, תל אביב,
טלפון: 03-5163703


MECCA
בר לילי איכותי המציע מטבח שף. אווירה חמה וסקסית עם DJ מתחלפים.אוכל בטעמים מהעולם ושף מחונן. למקום שתי קומות: מסעדה מעוצבת, בר ולאונג' מפנק.
את "מכה" – בר לאונג' שקרוי על שמה של העיר הקדושה ביותר באיסלאם, נוהגים לפקוד מאמינים רבים. אלה שמאמינים באוכל משובח, שמאמינים במוסיקה, בפיתוי ומאמינים שאפשר עדיין למצוא הפתעה נעימה בדאון טאון תל-אביב.
בתפריט: שיפודי שרימפס במרינדת הדרים או עם קסדייה עגל וגבינת פיקורינו עם גוואקמולי, המבורגר מבשר טרי טחון, כנפיים ברוטב טבסקו כתום, עוגת שוקולד עשירה עם פירות אקזוטיים וגלידת וניל.
מכה, נחלת בנימין 52, טל: 03-5175070 , פקס: 03-5175777 , א-ש 21:00 – ע.ל.א

פביאנה
מסעדה איטלקית המתמחה בתפריט פסטה טרייה ומיוצרת במקום מקמח דורום, שהופך בידיו האמונות של השף אלי שמאי לפסטת גורמה לסוגיה – פנה, פטוצ'יני, פרפדלה, ניוקי, רביולי, טורטליני. כריכי הפוקצ'ה עם גבינת פטה, מוצרלה ומגוון טעמים וניחוחות. התיבול והרטבים ממיטב המסורת האיטלקית וגם הצרפתית. נסו את הפרפדלה עם שום ואורגנו, התענגו על טורטליני גורגונזולה וסלט פביאנה הביתי בצד וקנחו בטירמיסו מתוק. לילדים מומלץ לינגוויני ברוטב עגבניות.
שולחנות עץ מוצבים ברחבה קטנה ונאה, מוקפת עציצים, הסמוכה למדרכה ונותנים למקום מראה של בית קפה אינטימי שקורא לעוברים והשבים לשבת ולהירגע מעמל יומם.
את האוכל המצויין של "פביאנה פסטה" ניתן להזמין הביתה בעזרת שירות המשלוחים של המסעדה.
פביאנה, גרוזנברג 31 טלפון: 03-5102101, 03-5714494
שעות הפעילות: א - ה 11:00 - 01:00, ו 11:00 - 17:30, שבת החל מיציאת שבת - 01:00

ארוחת טעימות ממסעדת פביאנה ברחוב נחלת בנימין. גם בהקלקת הגדלה.



קפה דיניץ
קפה ביסטרו דיניץ קיבל את שמו מגילגולו הקודם כחנות בדים ידועה שהייתה בבעלותו של יוסף דיניץ מי שהיה אחד מסוחרי הבדים הגדולים באזור נחלת בנימין ת"א. הקפה הפינתי מרווח ומקנה אווירה תל אביבית ארופאית ונעימה בכל שעות היום.
המקום נמצא בבעלותם של רומן סורקין (איש רב פעלים, ממקימי מועדון הפטיש, וקולנוע מקסים המחודש) איליה מרגוליס (די ג'יי\מוסיקאי ממקימי הפטיש והלייבל המוזיקאי " ASYMMETRIC") ושותף שלישי.
הקפה הייחודי פעיל מזה 3.5 שנים. לפני כ- 4 חודשים חגגה השלישיה את פתיחתו של קפה דיניץ בפראג ובקרוב עומד להיפתח סניף נוסף בבירת צ'כוסלובקיה הרומנטית.
לאחרונה הורחב מטבח הדיניץ, ונבנתה בו קונדיטוריה חדשה. מעדני הקונדיטוריה הם כולם מעשה ידיו של השף\קונדיטור רומן רבייב- רכש קולינרי שהגיע הישר מרוסיה הקרה ולאחר כמה שנים של עבודה בננה בר.
בתפריט המיוחד שבנה עבור הדיניץ יוצר רבייב שילוב בין המטבח האירופאי והמטבח הישראלי.
קפה דיניץ, גרוזנברג 20 ת"א טלפון: 03-5161271

תהל
הטאפאסים המגוונים של תהל הם הפתיחה האידיאלית לארוחה משובחת, אבל אף אחד לא ירים גבה אם באתם רק לנשנוש ודרינק או שניים בעודכם שרועים על אחת מספות העור. פירות-ים, בשרים, מיני גבינות וירק – אפשר להזמין מהכל בקטן או בגדול. מקום בילוי נעים ומושקע עם אוכל ללא פשרות, מוזיקה טובה ברקע, הופעות חיות ואירועי תרבות רב תחומיים. לאחרונה השיקה המסעדה את תפריט האביב החדש והמצוין שלה.
תהל, נחלת בנימין 30 ת"א, טל' 5168410-03 פתוח: כל השבוע מהצהריים עד הלקוח האחרון. עסקיות: א' – ה' 18:00 -12:00


 כתבה הבאה  | כתבה הקודמת  | חזרה לארכיון   | חזרה לעמוד הראשי