כתבה זו נמצאה בארכיון נוצץ  |  לעמוד הראשי של נוצץ לחץ כאן
 כתבה הבאה  | כתבה הקודמת  | חזרה לארכיון
ניפטר יקותיאל (קסיל) פדרמן בעלי 13 מלונות דן ועוד. בנו מיכאל פדרמן מהרצליה פיתוח ממשיך דרכו. בתו אירית פדרמן-לנדאו נבחרה כהאשה הלבושה הכי יפה בעולם.

ניפטר יקותיאל (קסיל) פדרמן בעלי 13 מלונות דן ועוד. בנו מיכאל פדרמן מהרצליה פיתוח ממשיך דרכו. בתו אירית פדרמן-לנדאו נבחרה כהאשה הלבושה הכי יפה בעולם.
תאריך הכתבה: 20/01/2002



יקותיאל פדרמן ביצועיסט ואיש מצחיק ומלא שמחת חיים, התגורר רוב ימיו בפנטהאוס מהמם בראש הכרמל ליד מלון דן בחיפה. בערוב ימיו עבר להתגורר במלון "אכדיה" שבהרצליה פיתוח. רוב בני משפחת פדרמן הם תושבי הרצליה פיתוח. אחיו שמואל המכונה סמו נחשב לבעל 25 אחוזים בלבד באימפריה המשפחתית. יקותיאל הבכור החזיק ברוב, ב 75 אחוזים. יקותיאל לא אהב את הרעיון שהפדרמנים יצאו בזמנו לבורסה. הוא לא אהב שותפים בעסקיו. עם הזמן רכש בחזרה מהציבור את רוב מניות רשת דן, אבל עד היום הרשת ניסחרת בבורסה אם כי משפחת פדרמן מחזיקה ברוב המניות.
כיום פעילים בעסקים בני הדור השני. מיקי בנו של יקותיאל ז"ל, ועמי בנו של סמו יבדל"א.
אירית, בתו של הניפטר התפרסמה בארץ דווקא בגלל העובדה שאיזה מגאזין אירופי בחר בה לאחת משלושת הנשים שמתלבשות הכי יפה בעולם. עד אז לא ידעו ולא שמעו עליה בישראל. כשהגיעה ארצה, אשה דקה ושברירית, נידהמה שבכל מקום יודעים עליה כ"המתלבשת היפה". הסיבה: אחד מהעורכים הזרים ב"ידיעות אחרונות" מצא את הידיעה, תירגם אותה וישראל מחפשת הבינלאומיות חגגה עימה.
יקותיאל פדרמן היה איש חזק, מצחיק מאד, היה לו חוש הומור, יכולת דיבור קולחת. מענה לשון חריף. אי אפשר היה שלא לשהות במחיצתו ולא לצחוק.

להלן נוסח הידיעה שיצאה בבוקר שישי האחרון ממשרדו של רני רהב:
בצער וביגון אנו מודיעים על פטירתו של מר יקותיאל פדרמן, מייסד חברת מלונות דן, תעשיין , איש חזון ועשייה.
בן 87 היה במותו.

מר יקותיאל פדרמן, אדם אציל, רודף לימוד וידע, מאושיות מדינת ישראל .
חייו היו שזורים בחיי המדינה החל מתקומתה ועד היום.

מר יקותיאל פדרמן נולד ב 14 לנובמבר 1914, בקמניץ, גרמניה.
נשוי לבלה פדרמן
אב למיכאל ( מיקי) פדרמן ואירית פדרמן-לנדו

מר יקותיאל פדרמן גדל בגרמניה וחונך על טהרת הציונות, היה פעיל בתנועה הציונית ובתנועת החלוץ.
כשהנאציזם התפשט בגרמניה החליטה משפחת פדרמן לעזוב לבלגיה ב- 1936. מר יקותיאל פדרמן ואחיו מר סמו פדרמן נשארו על מנת להמשיך את דרכי הציונים.
בליל הבדולח ב- 10 לנובמבר 1938 החליטו לעזוב את גרמניה. מר יקותיאל פדרמן עזב ב- 12 בנובמבר על מנת לחזור 10 ימים לאחר מכן להמשיך פעילותו. . הוא עזב את גרמניה לתמיד באוגוסט 1939 לאנגליה, שם פעל יחד עם מר טדי קולק .
ב- 31 לאוגוסט, 1939, נישא לאישתו בלה, בלונדון.

מר יקותיאל פדרמן עלה לישראל בשנת 1940 וניהל את מסעדת "ירדניה" בחיפה. "ההגנה" ביקשה ממנו להאזין לשיחות האנגלים שהרבו לבקר במסעדה וכך חשף מסמכים חסויים רבים .
במהלך נסיעותיו הגיע מר יקותיאל פדרמן לתל אביב שם נתקל לראשונה בפנסיון קטה דן, שבדיוק באותה עת הייתה דרושה לו הנהלה חדשה. ב- 1945 החליטו בעלי המלון למוכרו. מר יקותיאל פדרמן האמין אז שתקום מדינת ישראל והחליט לקחת את הסיכון. משנפתח המלון מחדש נעשה למקום מפגש בינלאומי. מקומות קבועים היו לאנשי ההגנה והמוסד במלון.
בן גוריון וגודלה מאיר הפכו את המלון למקום מפגשם הקבוע.
משה שרת ביצע החלטות גורליות במלון זה. עם הקמת המדינה המלון לא פסק מלהיות בתפוסה מלאה. באותה עת, עסק מר יקותיאל פדרמן בהעלאת יהודים בעליה בלתי לגאלית לישראל. באותה עת, הקים את קבוצת "ישרא-מיאמי".
היום מונה רשת מלונות דן , מיסודו של מר פדרמן , 13 בתי מלון המונים כ- 2500 חדרים ברחבי הארץ .

במקביל לעשייה המלונאית ולהתפתחות רשת מלונות דן עסק מר יקותיאל פדרמן בהקמת תעשיות בתחום הבנייה, טכנולוגיות ואלקטרו-אופטיקה.
הוא היה חלוץ בקידוחי נפט, ואף גילה נפט "שדה חלץ" בספטמבר 1955.

מר יקותיאל פדרמן פיתח עסקי הנדל"ן בישראל ובחו"ל. אחד מראשוני הישראלים שפיתח מדינות ביבשת אפריקה, החל מבניית וניהול מלונות ועד לבניית מבני מגורים.

בנוסף , להיותו איש עשייה עתיר ידע ומעש פעל במרץ מר יקותיאל פדרמן לצרכי הקהילה בישראל , בעיקר בתחומי החינוך בהם ראה חשיבות עליונה לעתיד המדינה.
הוא היה חבר חבר הנאמנים של האוניברסיטה העברית בירושלים , אוניברסיטת תל אביב , מכון ויצמן למדע , אוניברסיטת חיפה וכן חבר הקורטוריון של הטכניון בחיפה.

חיבה מיוחדת היתה למר יקותיאל פדרמן לאוניברסיטה הפתוחה. הוא תמך נמרצות בפעילות חינוך החיילים במסגרת האוניברסיטה לשם קידומם והכשרתם .

מר פדרמן יקותיאל ייסד קרן מיוחדת למען חיילי צה"ל אשר נועדה לתמוך בתחומי השיקום, החינוך , התרבות והבריאות.

בזכות פעילותו הענפה זכה מר פדרמן למספר רב של תארי כבוד ביניהם:
1974- עמית כבוד , האוניברסיטה העברית , ירושלים.
1978- עמית כבוד , הטכניון , חיפה.
1982- יקיר העיר חיפה.
1986- "איש השנה בתיירות" מוענק ע"י נשיא המדינה.
1988- דוקטור כבוד , האוניברסיטה העברית , ירושלים.
1989- דוקטור כבוד , הטכניון חיפה.
1990- עמית כבוד האוניברסיטה הפתוחה תל אביב.
1994- עמית כבוד , מוזיאון ישראל , ירושלים.
1995- עיטור המלונאות , ע"י התאחדות המלונות.
1996- דוקטור כבוד- אוניברסיטת פרייבג.
1997- אות הוקרה מיוחד , חתום ע"י נשיא גרמניה.
2000 – עמית כבוד , מוזיאון תל אביב לאומנות.



 כתבה הבאה  | כתבה הקודמת  | חזרה לארכיון   | חזרה לעמוד הראשי